Katalysatortyper

Precis som det finns många olika sorters motorfordon, finns det även olika typer av katalysatorer. Alla är anpassade för olika motorer och drivmedel, och de innehåller värdefulla metaller som sköter reningsprocessen av avgaserna.

Katalysator (vanlig typ på bil)

Den allra vanligaste typen av katalysatorer sitter på bensindrivna bilar och har ej något särskilt namn. Placeringen är någonstans mellan motor och ljuddämpare på undersidan av bilen, och den skall ej förväxlas med den senare som sitter närmast avgasröret.

En katalysator innehåller en kärna som sköter själva reningen. Denna kan vara av antingen keramisk typ (vanligast bland orginalkatalysatorer) eller metallisk typ (vanligare bland ersättningskatalysatorer). För att kunna fungera optimalt måste katalysatorn uppnå en arbetstemperatur, vilket är anledningen till att en kallstartad bil alltid släpper ut mer skadliga avgaser. Vid optimal arbetstemperatur blir katalysatorn mycket varm, varför innanmätet är ordentligt skyddat av metallskalet.

En lambdasond mäter kontinuerligt syrehalten i avgaserna och skickar information till motors bränsleinsprutningssystem. På detta vis kan man säkerställa att katalysatorn alltid fungerar optimalt. Läs mer om detta på denna sidan.

En katalysator behöver till skillnad från partikelfilter inte rengöras, men kan däremot sluta fungera helt eller få en försämrad funktion om den skadas. Katalysatorns funktion är då förverkad och skall ersättas med en ny.

 

Grenrörskatalysator

Denna katalysator kan sitta direkt vid motorns grenrör och känns igen på de flera rör som leder in avgaserna till kärnan. I övrigt finns inga större skillnader jämfört med förestående typ.

 

Partikelfilter

Partikelfilter används på dieseldrivna fordon, och används till att avskilja partiklar ur avgasströmmen från motorn. Ett partikelfilter kan filtrera ut upp till 99,9% av de skadliga partiklarna som är resultatet av dieselförbränning. Dieselpartiklar består av kolväten från bränslet och smörjoljan, kol och oorganiska ämnen såsom svavel och aska.

Precis som för katalysatorer för bensindrivna fordon förekommer partikelfilter i olika varianter. Dessa kan vara keramiska filter, sintermetallfilter, och även så kallade partialfilter.

Partikelfilter måste regenereras regelbundet för att kunna fungera optimalt, vilket normalt sker av sig självt under fordonets gång. Regenereringen innebär bl a att avgaserna hettas upp till en temperatur som förbränner sot som samlas i filtret.

Trots detta kan partikelfilter kräva regelbunden rengöring till skillnad från vanliga katalysatorer, eftersom aska samlas pga förbränningen. Askan kan inte omvandlas till gasform och måste därför rensas ur. Däremot slits partikelfilter ej vid normal användning.

Ett partikelfilters grundfunktion är att filtrera bort just partiklar. De fungerar dock även som katalysatorer då filtret även omvandlar en del av de skadliga gaser som finns i avgaser från diesel. De kan därför även benämnas som oxidationskatalysatorer.

 

Även andra motorfordon än personbilar använder katalysatorer idag, men funktionen för avgasrening är likartade som för ovanstående typer.

Välkommen

Har du en trasig katalysator du har bytt ut? Äger eller arbetar du på en verkstad som regelbundet byter ut uttjänta katalysatorer? Du kan få bra betalt för dina katalysatorer! Läs mer här.

Facebook
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)